Jane Faerber – LCHF bøger

 Vi har testet LCHF bøger, fra Jane Faerber.
 
Bøgerne:
Vi har testet bøgerne 'LCHF Spis Dig mæt og Glad', 'Mæt og Slank med LCHF' og ' LCHF Brød og Kager'. 
(Der er netop udkommet  en ny bog d. 5/1 – 2015, ved navn 'LCHF Året Rundt', denne er ikke en del af testen.)
Alle tre bøger har et layout der henvender sig mest til kvinder, men det betyder ikke at opskrifterne er decideret tøsemad. Der er noget for alle – både far, mor og børn i alle aldre.
 
Jane Faerber LCHF
'LCHF Spis Dig Mæt og Glad':
Debutbogen fra 24. april 2013. Denne livsstilsbog gennemgår principperne bag LCHF (Low Carb High Fat) og har efterfølgende 80 opskrifter i alle afskygninger. 
 
'Mæt og Slank med LCHF':
Livsstilsbog nr. to fra 2014 supplerer og udvider din viden (fra forrige bog) om LCHF og har fokus på at man også kan tabe sig med LCHF.
Bogen har desuden 125 nye opskrifter, hvoraf nogle er uden mælkeprodukter og nogle opskrifter er efter striks LCHF principper (dvs. bl.a. meget lavt kulhydrat indtag). 
 
'LCHF Brød og Kager':
En bage bog helt uden mel, gluten, sukker og gær.
Bogen indeholder de bedste brød- og kageopskrifter fra de to tidligere bøger og 18 nye opskrifter. Der er intet teoriafsnit, men bare en masse opskrifter.
 
Funktion i praksis: 
Herunder kommenterer jeg på nogle de mest omtalte spørgsmål for LCHF nybegyndere. Søger I flere svar, så kan de sikkert findes i F&Q på Madbanditten.dk. Vores test er baseret på knap et års forsøg.
 
Hvordan smager det?
Det smager (hvis du spørger Sandy, Sia og mig) lækkert. Altså meget af det, der er da også retter vi ikke prøver to gange (det må være en smags- eller vanesag). Men tommelfingeren op for at Jane eksperimenterer og ikke er bange for at dele sine opskrifter. 
Lasagneplader laves i Janes opskrift af æg, loppefrøskaller og oregano, som mod forventning smager godt som erstatning for lasagneplader af hvede eller durum. Man lægger ikke rigtig mærke til at lasagnepladerne er anderledes og selve sovsen i hendes lasagne er virkelig smagfuld, på den gode lasagne-måde. Vi elsker den. 
Den oplevelse går igen i mange af hendes godt tilsovsede (på den fede fløde måde) retter.
Til gengæld er der også opskrifter hvor vi undrer os over hvorfor det ikke smager som det ser ud. Især kagerne har vi ikke held med desværre. Det drejer sig oftest om den manglende sødme, som man er så vant til fra alt for sød traditionel bagværk. Ligeledes har jeg aldrig rigtig haft succes med brød uden (hvede)mel. Igen en smagssag og et spørgsmål om talent mht. bagning. 
 
Hvordan er bøgerne at implementere i en børnefamilies hverdag?
Det vigtigste i at få familien med på LCHF prøven, er jo at de finder ud af om de kan lide maden:
Som de landlige 'sovs og kartofler' bymennesker Sandy og Sia er, er det ikke svært at lokke med disse smagfulde, fedtrige og kødfulde opskrifter. F.eks. er LCHF boller i karry, LCHF lasagne og LCHF Bøf Stroganoff et hit. Se flere opskrifter her. Det er straks sværere at tage kartofler, ris, pasta og hvidt brød fra dem (for at holde det low carb/kulhydrat reduceret). Sia ELSKER kartofler. Dog fandt vi hurtigt ud af at ovnbagte bønner slet ikke er så tosset som erstatning for pomfritter. Mums. Man kan også trylle meget pasta erstatning frem af f.eks. gulerødder og squash revet på en GEFU Spirelli hvis det skal være glutenfri. 
 
Jeg selv har svært ved hvedemel frit brød, altså at undvære typisk hvidt brød. Så her opstår lidt tricky-heder, på trods af at jeg tidligere har været på gluten/kulydratfri kost. Denne gang har jeg bare haft sværere ved at løsrive mig fra kulhydraterne, rent psykologisk set, selv om kroppen sagtens kan mærke fordelen ved at holde sig fra så mange kulhydrater som muligt uden at fjerne absolut alle. 
 
Tidskrævende og dyrt?
Rent økonomisk og tidsmæssigt kan det være lidt besværligt at skaffe alle ingredienser i discount supermarkeder, hvorfor man skal forbi de større supermarkeder og helsekostbutikker for at finde en del (lidt dyrere) ting. Økonomisk og forberedelses-mæssigts er det lidt ekstra presset at skulle bruge f.eks. to hele revne blomkål når man skal lave én middags blomkålsris, især hvis man også spiser økologisk. Det er en af hovedårsagerne til at vi ikke spiser LCHF hele tiden, da vi simpelthen synes det er for besværligt at skaffe og tidskrævende at lave. Vi er dermed ofte endt i opskrifter fra Janes bøger hvor disse "atypiske" ingredienser ikke er brugt.
 
Hvor fejler man i at holde det LCHF?
Den anden hovedårsag til at vores første forsøg delvist fejler, er at vi kommer til at lave lækre LCHF retter og så lige tilføje pasta eller ris, hvilket jo fører til en HCHF (High Carb High Fat) kost, som bestemt ikke er en sund kombi. 
Hele pointen med at fjerne kulhydrater og spise mere fedt er jo at lade kroppen omstille sin forbrændingsmetode og forbrænde fedtet som langsom energi (med stabilt blodsukker), i stedet for at forbrænde kulhydrater som hurtig energi. Fedt mætter længere og bliver til bedre energi end pasta/ris/kartofler i følge LCHF.
 
LCHF – er det sundt?
Det kan være rigtig svært at vurdere sundheden af alle de eksisterende kost-teorier og metoder. Jeg er ikke levnedsmiddel-ekspert, diætist eller lignende, jeg har blot været forbi lidt uddannelse og viden i den boldgade, men vil betegne mig selv som almindelig forvirret forbruger med lyst til sund mad. 
Jeg har under forsøget været lidt splittet, da logikken i LCHF kosten giver god mening til en vis grænse, men den gængse (meget forældede) kostpyramide (fra Sundhedsstyrelsen) har så godt et vane-tag på selv en kritisk forbruger som mig, at jeg ikke helt kan beslutte hvad jeg føler mig mest tryg ved. En ting er sikkert, der er noget galt med kostpyramiden, det ved både min krop og min hjerne, men om LCHF er løsningen – det ved jeg simpelthen ikke. 
'Alt med måde' er efterhånden den eneste kost-ideologi jeg tør læne mig op ad, ud over det faktum at sukker og mel ikke er kilden til sundhed og mæthed. Til info er jeg også mælkekritiker, men det lader jeg LCHF kosten komme til gode fordi jeg elsker smør, altså rigtig smør, så der har Jane fanget min interesse.
 
Nul sukker?
Jane bruger Sukrin, kokossukker og den slags mere naturlige sukkererstatninger, i stedet for gængse sødestoffer med mere eller mindre tvivlsomme sideeffekter. Men uanset hvor meget jeg har forsøgt i årenes løb, så kan jeg bare ikke lige så godt lide alternativer til almindeligt sukker. Det irriterer mig grænseløst, for jeg vil så gerne undvære sukker. Sukrin-varianterne smager ret meget af sukker, men skal ofte bruges i mindre mængder, hvilket ikke er nok hvis man er vant til det fabriksfabrikerede søde. Honning er heller ikke løsningen hverken mht. LCHF og blodsukker, eller som smagserstatter for sukker herhjemme. Æv.
Når det er sagt, så har Jane lavet nogle snack opskrifter på f.eks. bounty, snickers og peanut cookies som har snack potentiale, når man lige er kommet sig over den manglende sødme. De er også lette at lave. 
 
Nul hvedemel/pasta, ris og kartofler? 
Det handler om kulhydrater og gluten. Kulhydrater giver hurtig energi og hurtig mæthed, men sulten melder sig igen langt tidligere end ved en fed proteinrig kost. Alt efter hvor liberal man er kan man vælge at spise en smule af og til, men det handler om at tænke i at man skal have det godt i sin krop og altså have en fornemmelse af mæthed, god søvn, frisk hjerne og godt humør. Har man lyst til at tabe sig er det bestemt ikke en god ide at blande kulhydrater med fed mad, det vil nemlig bare give overskud af energirig mad som sætter sig som fedt, når man ikke når at forbrænde det.
Det kan være en svær tilvænning at erstatte kulhydraterne med andet mad, men det er også mærkværdigt at vi har en kostpyramide der stadig bygger på at vi skal spise mest kartofler, pasta og ris for at lægge en (økonomisk billig) bund og så spare på kød og fedt. Se kostpyramide-billeder nedenfor og læs om de glutenfri mel-varianter der bruges i bøgerne her.
 
Er Janes version af LCHF frelst?
Nej, bestemt ikke! Hun omtaler sig selv som liberal LCHF'er og det vil jeg også mene at hun er. Hun nævner nemlig ofte (både på sin blog og i sine bøger), at man skal ikke blive for låst på at følge LCHF slavisk, eller nægte sig selv en gulerod hvis det fungerer for ens krop. Det handler nemlig i bund og grund om at få det godt med stabilt blodsukker, god mæthedsfornemmelse og stabil vægt, mens man spiser mad som smager godt. 
 
PCO(S) og LCHF?
LCHF skulle være gavnligt for kvinder der lider af PCO(S), som kan gøre det sværere at blive gravid pga. skæv hormonbalance mm. Jeg har selv PCO(S) og ved af erfaring at man bl.a. kan spise sig ud af det, men også at man derfor kan have PCO(S) on and of. Jeg vil ikke komme nærmere ind på dette, men der kan findes mere info om emnet på bl.a. Janes blog og google.
 
Bedømmelse:
Bestseller bogen 'Spis Dig Mæt og Glad' har især nogle rigtig lækre hovedretter og forklarer, på en ikke højtidelig måde, principperne bag LCHF. Det er vores favorit-bog.
'Mæt og Slank med LCHF' efterfølgeren udvider din opskriftsamling og din viden om LCHF og det at tabe sig, hvilket er relevant hvis man skal af med et par kg, uden at sulte sig.
Bage bogen 'Brød og Kager' er LCHF bagværk i alle afskygninger, hvilket passer fint når man allerede har fået den nødvendige viden fra de to andre bøger. Dog er det meget en opsamling af opskrifter man allerede har fået, hvorfor man kan blive lidt skuffet over nyhedsværdien i bog nr. tre. Den er dog perfekt til en der ikke har de andre bøger, men kender til LCHF principperne og vil bage.
Alt i alt er Janes bøger og virtuelle univers en rar version af en afslappet LCHF livsstil som er personlig, ikke belærende og med plads til egen tilretning. Flotte billeder og varierede opskrifter som inspirerer til at mikse og matche flere retter. Bon appetit. 
 
Vi har ikke fået taget billeder af alle testede retter, men her er et lille udsnit. 
LCHF pyramide kostpyramiden LCHF Jane Faerber Spis Dig Mæt og Glad samt Mæt og Slank med LCHF LCHF Jane Faerber lasagnepladerLCHF Jane Faerber Bounty bar Spis Dig Mæt Bounty bar og Glad samt Mæt og Slank med LCHF LCHF Jane Faerber Spis Dig Mæt og Glad samt Mæt og Slank med LCHF LCHF Jane Faerber Spis Dig Mæt og Glad Lasagne samt Mæt og Slank med LCHF LCHF Jane Faerber Spis Dig Mæt og Glad samt Mæt og Slank med LCHF LCHF Jane Faerber børnevenligt Spis Dig Mæt og Glad samt Mæt og Slank med LCHF Jane Faerber LCHF Peanut cookies
 
Konkurrencen er slut!
Vinderne er kontaktet.
 
Tre heldige læsere kan snart teste en bog hver. (Til bage bogen hører en pose Sukrin Gold og en pose Kokosmel.)
Vi trækker én vinder til hver bog. 
Deltag ved at kende reglerne og besvare med ønsket bog. 
Nævn gerne hvis I har prøvet andre diæter.
Besvar enten herunder (der er to slags kommentarfelter), på instagram eller på facebook. 
 
Konkurrenceregler:
Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet, administreret af, eller associeret med Facebook. 
Vinderen trækkes blandt alle kommentarer herunder, på instagram og facebook d. 19/1 – 2015. Det er tilladt at deltage en gang i eget navn og der kan deltages helt til vinderen er annonceret.
Vinderen tester produktet og ejer først dette, når det er bedømt pr. mail til Gylp&Glamour.  
Vi bruger bedømmelsen i dette indlæg. Se deltagelseskrav for vinderens testning.
 
Ps. Vi er ikke betalt af Jane Faerber, vi har dog fået sponsoreret produkterne til testen og lånt lidt billeder fra Madbanditten.dk. Jane Faerber har intet at gøre med vores evt. konkurrence-spørgsmål, dette er udelukkende til brug for Gylp&Glamour. Vores holdninger er altid vores egne, sponsorat eller ej, da vi selv udvælger vores test-leverandører ud fra vores mange kriterier til et givent produkt og forholder os konstruktivt til det testede. Vi har ingen økonomisk interesse i evt. øget salg af de testede produkter. Produkter til konkurrencer er altid sponsoreret direkte fra firmaet der ejer produkterne, til vinderen. 
 
Man kan deltage i dette opslag fra en mobil eller computer, men desværre ikke fra en iPad.
Fjern fluebenet i din kommentar for ikke at opslå på din facebook-profil hvis du deltager her i facebook feltet. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *