Rudolph Care – Rudolph Sun

rudolph care rudolph sun økologisk svanemærket solcreme

Vi har testet Rudolph Sun, fra Rudolph Care.

Svanemærket økologisk solpleje. 

Om Rudolph Care:
Kvinden bag Rudolph Care er danske Andrea Elisabeth Rudolph, som efter en test for kemikalier i sin gravide krop, valgte at starte sit eget hudpleje brand. Hun erfarede at de produkter hun havde plejet sig med gennem årene, desværre hobede sig op i hendes blod som giftstoffer. Produkterne i hendes egen serie er derfor Svanemærkede og Ecocert certificerede – af årsager som I kan læse mere om her.
 
Ingredienser:
Vi har testet følgende med ingredienslister via disse links:
 
Ansigtscremen indeholder bl.a. kamille, agurk, hvedekim og æble-ekstrakt.
Bodycremen indeholder bl.a. kamille, agurk og havtorn.
Havtorn har dokumenteret anti-ageing effekt, agurk opstrammer og fugter, æbleekstrakt fornyer celleproduktionen. Hovedingrediensen (næst efter vand) er i begge produkter økologisk aloe vera. 
Læs mere om de nordiske ingredienser her.
 
Emballage:
Produkterne er i plasttuber og plastflasker med pumpe. Sun stick'en er en typisk læbepomade-form der kan skrues op. Det at disse produkter og emballager både er Ecocert certificerede og Svanemærkede gør at der er stillet krav til deres oprindelse, men også til deres miljømæssige påvirkning når emballagerne skal bortskaffes. Rudolph Care har som de første i verden valgt at kombinere Svanen med Ecocert. 
 
Funktion i praksis:
Hvad lover produkterne:
Rudolph Sun har været undervejs siden 2009 da Rudolph Care fra firmaets opstart har drømt om en ren og eksklusiv solserie. Solserien (på otte produkter) er baseret på nordiske ingredienser (hvoraf flere vokser vildt i Danmark) og alle indeholder økologiske ingredienser, samt er svanemærket. 
Solserien lever op til EU's anbefalinger om optimal UVA- og UVB-beskyttelse. Den indeholder fire effektive kemiske solfiltre, som er svanemærkede. Produkterne er 100 % fri for parabener, syntetisk parfume, æteriske olier og de 26 kendte allergene parfumestoffer.
Læs i øvrigt deres værd at vide om solcreme og sol her.
 
Konsistens:
Der loves at solcremerne hverken fedter, klistrer eller hvidter – men føles lette og bløde på huden. Dette kan vi godt nikke genkendende til, da body-solcremen smøres let ind og føles som almindelige creme der optages hurtigt af huden. Den stive eller fedtede solcreme-følelse er ikke at finde. 
Ansigts-solcremen har en lidt stivere konsistens (sammenligned med body-solcremen) og vi har en tendens til at bruge for lille en mængde for at undgå den fedtede fornemmelse af solcreme. Der er ingen vejledning i hvor meget  Rudolph Care ansigts-solcreme man skal bruge for at opnå den påskrevne UV-beskyttelse, men hvis vi ikke tager meget fejl er det en 5 krone størrelse eller mere? Dette har vi brugt på badeferie, men til hverdag er det svært at få sig selv til at påsmøre så meget når man ikke vil se fedtet ud (med en fedtet hudtype) på en ganske almindelig hverdag. 
Solstiften er som en almindelig læbepomade og dermed let at arbejde med og ikke fedtet eller hvid.
 
Duft:
Duften er lidt som tuttifrutti slik blandet med sommer, synes vi. Vi kan ikke identificere hvad præcis duften er da der bare står naturlig parfume.
At noget har en duft bekymrer mange forældre – det bekymrer også os!
Derfor har vi lidt info om Rudolph Cares parfumestoffer:
Duften er lavet af naturlig parfume, hvor de 26 allergene parfumestoffer som Miljøministeriet og EU fraråder, ikke er brugt.
Læs mere om dette og ingredienser i produkterne her.
 
UV-filter:
Solserien indeholder en bodylotion og en bodyolie som begge fås i solfaktor 15 og 30, en ansigtscreme i faktor 15, 30 og 50, samt en solstift i faktor 50.
Efter hvad vi ved, er det vigtigste for reelt at få det ønskede solfaktor-tal at smøre den korrekte mængde solcreme på huden. Dvs. at smører man et tyndt lag faktor 50 på huden er det i praksis måske kun virksomt som en faktor 15. Derfor mener vi at solfaktor-tal kan være misvisende fordi en faktor 50 og 30 ikke nødvendigvis har den store forskel i effekt hvis man ikke har påført et tykt nok lag. Desuden er der ikke så stor beskyttelses-forskel procentmæssigt fra en faktor 30 til en faktor 50. 
Måske virker faktor 15 ikke af meget, men i Danmark er det en ok solfaktor ifølge sundhedsstyrelsens anbefalinger til børn, når man altså holder sig fra solen mellem 12-15. 
 
Vandfast:
Solserien er ikke vandfast, da Rudolph Care mener at det giver falsk tryghed at bade uden at påføre solcreme bagefter. Dette er vi helt enige i fungerer fint til en sommerferie i det danske, hvor man ikke bader konstant. Det er noget lidt andet hvis man er omgivet af vand hele dagen:
Når man, som os, var på badeferie (i syden) med et lille barn der konstant var indsmurt i vandfast faktor 50 og iført UV-dragt, blev det utrolig praktisk selv at være indsmurt i vandfaste produkter, men vi håndterede at huske at påsmøre Rudolph Sun lidt oftere da vandfastheden her som sagt mangler. 
Det gode ved den manglende vandfasthed er følelsen som cremen giver på huden, eller rettere manglen på følelsen af at være smurt ind i noget der fedter og ligger en skinnende maske på hele kroppen.
 
Økologi:
Rudolph Cares solserie er ikke Ecocert certificeret (det er resten af deres produkter) af den simple grund at de ikke er enige i Ecocerts solfilter-politik. Ecocert godkender kun fysiske filtre. Rudolph Care har valgt at anvende fire effektive kemiske solfiltre, som hverken fedter, klistrer eller hvidter og samtidig beskytter effektivt mod både UVA og UVB. De fire kemiske filtre er alle godkendt af det nordiske Svanemærke. Det er altså garanti for, at der tages hensyn til dig, miljøet og din sundhed. 
 
Børn og Rudolph Sun:
Rudolph Sun kan godt bruges af børn (er dog ikke lavet i en børneversion), hvis man har noteret sig følgende: Den er svanemærket, indeholder naturlig parfume og er ikke vandfast. Skal påføres efter badning. Anbefales ikke til spædbørn og babyer da disse slet ikke bør opholde sig i solen. 
Vi vil anbefale den til børn til f.eks. institutionsbrug (fordi den er så rar i konsistens), så længe de ikke skal bade eller lege med vand, pga. den manglende vandfasthed.
 
Bedømmelse:
Body-solcremen er vi vilde med, den dufter godt og føles slet ikke som en solcreme på huden. Dog kunne man godt bruge en større tube.
Ansigtssolcremen er i princippet også god, vi ville bare ønske at den havde anti-shine effekt for os som får uren hud i sommervarmen. Til tør hud er den sikkert perfekt. 
Solstiften er rigtig god i konsistens og hvidter ikke. Vi har med fordel brugt den på tatooveringer, ar, modermærker og rifter. Vi bruger den også som almindelig læbeopmade de den heler tørre læber godt og ikke føles som en solstift. 
 
rudolph care rudolph sun økologisk solcreme bæredygtig svanemærket solcreme rudolph care rudolph sun læbepomade solstift økologisk solcreme bæredygtig svanemærket solcreme rudolph care rudolph sun økologisk solcreme rudolph care rudolph sun økologisk solcreme
 
Konkurrencen er slut!
Vinderen blev: 
 
Testprodukterne er:
 
Solprodukter:
 
Let the Glow Begin gaveæske: 
Açai Facial Scrub mask 100 ml.
Açai Facial Mist 25 ml.
Açai Anti-stress Facial Cream 25 ml.
(Gaveæsken har sin egen test her.)
 
For at deltage, besvar herunder: 
1) Du kender deltagelseskravene der testes efter. 
2) Hvilke plejeprodukter kan du selv anbefale?
3) Hvad er dine krav til plejeprodukter?
 
Konkurrenceregler:
Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet, administreret af, eller associeret med Facebook. 
Vinderen trækkes blandt alle kommentarer herunder d. 14/7 – 14. Det er tilladt at deltage en gang i eget navn og der kan deltages helt til vinderen er annonceret. Vinderen tester produktet og ejer først dette, når det er bedømt pr. mail til Gylp&Glamour. Vi bruger bedømmelsen i dette indlæg. Se deltagelseskrav for vinderens testning.
 
Ps. Vi er ikke betalt af Rudolph Care, vi har dog fået sponsoreret produkterne til testen. Rudolph Care har intet at gøre med vores evt. konkurrence-spørgsmål, dette er udelukkende til brug for Gylp&Glamour. Vores holdninger er altid vores egne, sponsorat eller ej, da vi selv udvælger vores test-leverandører ud fra vores mange kriterier til et givent produkt og forholder os konstruktivt til det testede. Vi har ingen økonomisk interesse i evt. øget salg af de testede produkter. Produkter til konkurrencer er altid sponsoreret direkte fra firmaet der ejer produkterne, til vinderen. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *