Seed Pli Mg Fiat 500 Special Edition

sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevognVi har testet Seed Pli Mg – Fiat 500 Special Edition, sponsoreret af Seed

En dansk kombivogn, designet den industrielle designer Knud Holscher.
Denne special udgave af Seed vognen adskiller sig ved (udover standard specifikationerne) at have: 
Fiat 500 fælge, tekstil i Fiat 500 farver, samt Fiat 500 logo på stel, vognkasse og kaleche.
Vores test afspejler også en test af standard-vognen, da de grundlæggende er samme vogn. 
 
Hvad kan den:
Seed Pli Mg kan foldes sammen så den bliver fladere end de fleste vogne på markedet. Den kan således være i mindre biler (såsom Fiat 500), uden at gå på kompromis med kvalitet og robusthed. Vognkassen er fleksibel, da den er barnevognsdel og klapvognsdel i et. 
 
Mål og vægt:
Vognkassens liggemål i cm: Længde 79, bredde 34, højde 18-24.
Hele vognen: Længde 92, bredde, 58, højde 102. 
Stel foldet sammen inkl. hjul: Længde 83, bredde, 56, højde 20. 
Stel: 9,8 kg. Vognkasse: 4,6 kg. 
Til info var vores datter ved testens start 73 cm lang og 9 mdr. 
 
Seed pli mg fiat 500 kombivognMateriale: 
Stel: Aluminium, nylon & ABS. 
Vognkasse-ramme i magnesium/aluminium, hvorfor vognen hedder MG. 
Tekstil: Polyester og polypropylene. 
Fodstykke: 100% EVA skum. 
Dæk: Hård gummi. 
Seed bruger genanvendelige materialer. 
 
Sikkerhedskrav:
Seed har gennemtestet og modificeret denne vogn utallige gange så den kunne leve op til, endda flere krav end, standardkravene for sikkerhed. Så vigtigt er sikkerhed for Seed. Der er monteret 5-punkts klapvognssele i vognen og skal tilkøbes barnevognssele. 
EN 1888:2003+A1/A2/A3:2005, AS 2088:2000 & ASTM F833-07a.  
 
Funktion i praksis:
Vi har testet denne kombivogn på en række kvalifikationer ved brug med offentlig transport, Christiania Cykel, bil og båd. Vi kommer rundt om de enkelte dele af vognen, samt dens funktioner og brugervenlighed:
 
Design:
Denne vogn har et lidt specielt look, der kræver et åbent sind eller en tilvænning for nogle, mens andre elsker den fra første blik. Herhjemme var det en forelskelse allerede i starten af 2012 for mit vedkomne, mens min bedre halvdel var noget mere skeptisk og ikke lige faldt for dens udseende med det samme. Men i august 2013 besluttede vi at teste den. Det betød at denne vogn nu er blevet en del af vores dagligdag, hvilket er den eneste måde man reelt kan bedømme om et produkt har et lækkert og brugbart design eller ej. Billeder kan jo snyde, men at stå med produktet og bruge det i praksis, dag efter dag, giver et helt andet helhedsindtryk. 
Vognen skulle f.eks. lige køres lidt til og diverse justeringsgreb skulle bruges et par gange for ikke at være for stramme at håndtere. 
 
Køreegenskaber:
Rigtig robust, af en letvægter at være. Den kører godt og stabilt og virker meget kompakt i forhold til konkurrenterne. Seed Pli Mg er meget smidig og let at håndtere. Drejer du skarpt til venstre, drejer den til venstre med det samme, ikke nogen slinger i valsen. Praktisk når man f.eks. skal rundt om reoler i butikker osv. Vognen triller desuden lige fremad hvis man slipper styret, hvilket ofte er et problem ved andre lignende vogne med drejelige forhjul, da de typisk skøjter til siden. Den kører let og kræver ingen kræfter at skubbe. Det eneste man skal, er at holde fast i styret – ingen skubben og masen, som man ser andre mødre bakse med ved mere uhandy vogne. Man skal f.eks. aldrig benytte sig af armkræfter for at bugsere vognen op ad kantsten på to hjul, eller dreje. Dette skyldes at de drejelige forhjul rent faktisk fungerer som de skal. Den er let at navigere ind og ud af busser, tog og metro, samt elevatorer da den drejer skarpt. Er man to, kan den sagtens bæres op og ned af trapper i en kneben situation. Vognen håndterer også med stor stabilitet at køre på grus, ujævne veje, bakkede græsplæner osv. 
Dækkene er lavet i hård gummi og er ikke lufthjul. De føles dog som lufthjul, hvilket er en bonus! Teksten "Seed was here" er trykt i fordækkene, hvilket er en sjov, men skidtsamlende detalje. Man frigør de drejelige forhjul ved at hive i de grønne greb over hjulene. Vognen affjedrer mest i stellet, så man skal ikke lade sig narre af at hjulene ikke ser affjedrende ud. 
 
Kørselsretning:
Klapvogns-funktionen kan monteres til at vende begge veje. Barnevogns-funktionen vender i standardretning med øjenkontakt til føreren.
 
Sele: 
5-punkt-selen er nem at håndtere til daglig, men det er besværligt at montere kørepose på den. Selepuderne er lidt klodsede men bløde. 
 
Siddekomfort:
Der er to siddestillinger i klapvogns-funktionen, disse må bruges fra ca. seks mdr. 
Barnet sidder rigtig godt i denne vogn, da den i modsætning til de fleste andre klapvogne ikke kræver at barnet sidder med ret ryg, helt vertikalt. Den mest oprejste siddestilling lader barnet sidde i en let skrå vinkel så det dermed sidder lige med ryggen i en afslappet stilling, samtidig med at føle at det sidder oprejst og kan følge med i hvad der sker uden for vognen. Denne stilling gør at barnet ikke ender med at sidde og hænge i ryggen, hvilket vi har oplevet var et problem i en standard klapvogn med oprejst ryglæn. Det er dog individuelt fra barn til barn om man slapper af i denne stilling og nogle gange vil vores datter også hellere sidde ret op. Er siddestillingen vinklet for skråt spænder barnet i mavemusklerne for at sidde op og det er bestemt ikke rart.  
Den anden og mere tilbagelænede siddestilling tillader barnet at hvile sig, samtidig med at det stadig ikke føler at det ligger helt ned og derfor absolut skal sove. Man kan dog godt sove i denne stilling, den er god at falde i søvn i for vores datter. Man indstiller siddevinklen ved hjælp af to (meget let håndterbare) grønne skubbe-greb på kassens ramme. Vupti, så tipper den i næste hak. Meget smart når barnet falder i søvn, netop som bussen ankommer og man skal nå at vinkle siddestillingen først. Dog kan disse grønne greb godt være lidt stramme. 
 
Fodstøtte: 
Det er også vigtigt at se på om barnet kan nå fodstøtten, da benene ellers vil hænge og dingle hvilket kan nedsætte blodtilførslen til benene. Det har ikke været et problem med denne vogn. Men igen, individuelt og kommer an på barnets størrelse. 
 
Liggekomfort:
Som vognkasse fungerer Seed Pli Mg efter hensigten. Vognkassen kaldes en softshell da det er en blød vognkasse. Her folder man softshell-bunden ned så klapvognsædet derved bliver en reel kasseform. Dette gøres ved hjælp af noget så simpelt som to kraftige (røde) nylonstropper, man løsner på enkel vis fra deres minipullerter (ligner knappehoveder). Derefter bruges fodstøtten som forstærker i vognkassens hovedende ved at folde den ind i softshell'en. Man vender derefter barnet om i kassen og det er så muligt at fastlåse kassen i en liggende stilling hvor hovedenden er en anelse forhøjet. Dette skulle være sundt for barnets vejrtrækning. 
Ulempen ved den let forhøjede sovestilling og nogle af de tekniske detaljers begrænsninger, er at man ikke bare kan justere (altså vippe) softchell'en direkte fra klapvogns- til barnevogns-funktion hvis barnet falder i søvn siddende. Man er altså nødt til at vælge når man går hjemmefra om man vil have en klapvogn eller en barnevogn med på tur. Heldigvis er barnet dog næsten vokset ud af barnevognsdelen når det er klar til at sidde i klapvogn. Klapvogns-selen er nemlig sat i en højde der ikke passer til barnevognen, af tekniske årsager og dette gør at man også skal lægge en madras over selen og påsætte en barnevognsele i sele-ringene til barnevognsfunktionen. 
Vi har, når datteren er faldet i søvn i klapvognen, testet om man kunne vippe hende tilbage i liggende stilling (helt vandret) selvom der ikke er et klik til at låse denne indstilling. Dette gør at barnet ikke sidder sikkert fast i en låst vinkel og kan derfor vippe med hovedet en anelse nedad hvis en ujævnhed på vejen får softchell'en til at tippe længere nedad. Desuden vil barnet ligge med benene opad, da de stadig er i den bøjede stilling, fordi den er indstillet til klapvogn. Det kan ikke anbefales. Vi fraråder dette pga. sikkerheden og foreslår at man enten lader barnet sove i den mest tilbagelænede klapvognsstilling i kortere tid, eller tager det op. Som sagt, man får 2 i 1 med denne vognkasse, men det er på daglig basis et valg mellem enten eller, i den korte periode hvor barnet kan bruge begge funktioner. Som ren barnevogn eller ren klapvogn, er den en fornøjelse.
 
Sammenklapning:
Seed Pli Mg er en ret brugervenlig vogn. Den er super let at klappe sammen, endnu hurtigere at klappe ud. Se vores video af sammenklapningen her! Se samme video på Instagram – søg på #seedplimgichristianiacykel .
Denne vogn kan blive helt utrolig flad. Den er faktisk netop testet til at kunne ligge foran i en Ferrari. Seed Pli Mg har sammenklappet (og inkl. hjul) målene: Længde 83, bredde, 56, højde 20. Den ses lagt i en Volkswagen UP her på siden. Det kræver få udløste greb at klappe vognen sammen og hjulene kan klappes ind under vognen til en meget flad løsning. Seed har tænkt brugervenligt og farvekodet de forskellige greb så man let kan huske hvad man skal trykke på i hver situation. De grønne komfortgreb bruges til at justere vognen. Dvs. hive teleskopstyret op og ned, vippe vognkassen i de to siddestillinger, samt låse eller frigøre de drejelige forhjul osv. De røde sikkerhedsgreb sørger for låsning af stellet. Rød er derfor fodbremse-farven, hvilket giver et klart signal om hvad fodbremsen er til.
Softchell'en har greb med Seed logo form i siderne. Det ser lækkert ud med det underspillede logo som detalje, men giver et dårligt greb om vognkassen når man vil ændre barnets køreretning med barnet i. Man tager simpelthen fast i logoets top ved at klikke ind på selv den hvide logo frontplade og dette er ikke et sted hvor man får ordentligt fat til at løfte barnet i vognkassen. Derfor løfter vi den ud af monteringen på stellet, for derefter at gribe fat om selve vognkassens ramme og løfte i den. Det kan man godt ene mand, men det er ikke så brugervenligt. 
 
Kaleche:
Todelt kaleche hvori der er indbygget ventilationsmulighed. Man kan folde en del af det robuste (men let håndterbare) kalechestof op, så der er et ventilations-vindue med myggenet i. Derved kan man også se ned til barnet hvis det sidder i køreretningen og man derfor ikke har øjenkontakt. Kalechen kan dog også trinløst justeres fra 'ikke i brug' til 'meget dækkende'. Den kan lynes af og monteres i den modsatte ende af kassen til hhv. barnevogns- eller klapvogns-brug. Der er to plastgreb til at sikre at den sidder godt fast. Kalechen har en stor fordel, den er nemlig lang! Sidder barnet op i den mest oprejste klapvogns-stilling vil dette bevirke at man kan dække barnets øjne for solen, på trods af direkte modlys for barnet. Dog har vi et ønske om at der var en yderligere mulighed for forlængelse af kalechen, f.eks. i form af et påsætningsstykke der var et stykke stof i samme stærke materiale. Det drejer sig nemlig om små 10 cm når barnet sidder i den tilbagelænede siddestilling. Vi spekulerer dog stadig over hvordan dette skulle kunne gøres mest brugervenligt. 
 
Styr:
Styret har ved første øjekast en lidt alternativ form. Dette bevirker at man ikke umiddelbart kan hænge standard-tasker på styret. Dette er bl.a. fordi det forringer stellets stabilitet ved vægt på styret. Vi har dog fundet ud af at vores pusletaske kan hænge på styret fordi styrets greb er i gummi og dermed ligesom griber fast om pusletaskens rem, fordi det er en smule skridsikkert. Styret vænner man sig dog hurtigt til, da det føles naturligt at holde om efter lidt tilvænning. Det kan indstilles i tre højder. To af højdeindstillingerne er for de voksnes komfort, den sidste indstilling er til sammenklapning, men kan bruges til barnet fordi den gør at styret kommer helt ned foran barnets mave. Dette er praktisk i busser med trang plads, hvis man ønsker at stå sammen med barnet og vognen, eller hvis vognen skal bruges som barnestol ved et cafebord. Man indstiller styret ved at hive op i det grønne håndtag (på midten af styret) som gør det muligt at justere teleskopstyrets højde. Det er noget vi har brugt rigtig meget. 
 
Bremse:
Der er en let håndterlig fodbremse, som enkelt skal trykkes ned eller op og dette kan godt gøres med bare tæer eller tynde sko. Tak, det var vigtigt! Den bliver dog stram hvis man ikke plejer den en gang i mellem. 
 
Kurv:
Der er ikke en reel lukket kurv under vognen, men en kraftig fastspændt netbund. Dvs. at mindre ting kan glide ud af vognen ved kørsel, da kun selve stellets kanter stopper dem. Dette må, til dels, være fordi vognen er designet til at blive så lille som mulig i sammenklappet tilstand. Seed har lavet en løsning til dette kaldet 'Bag', som er en netpose med kraftige håndtag samt hård bund. Posen kan klare op til fem kg (samme vægt som netbunden kan klare). Den placeres skridsikkert i vognen ved at placere håndtagene om monteringsbeslagene på stellet, før man monterer vognkassen. Netposen har en lynlås i den ene side, så man kan tilgå sine ting under vognkassen, fra valgfri ende. Der er også snoretræk øverst. Lynlåsen er lidt svær at lyne op og ned, hvilket lige kræver lidt overskud og gør at vi (hvis vi kan slippe af sted med det), ikke altid lyner den. Men det er en rigtig praktisk pose til at håndtere indkøb i, da man kan bære 'Bag' med indhold direkte ind i køkkenet. Vi kan have hvad der svaret til to indkøbsposer i 'Bag', samt kile to pakker bleer fast mellem vognkasse og laveste fodpanel. 
Der er desuden tre små lommer uden på selve vognkassen hvori der er plads til nøgler osv. 'Bag' er en rigtig praktisk og rummelig ide, men lynlåsen der er for stram er altså en ommer. Vi håber på en opdatering for man kan ikke undvære et rum til bagage. Posen burde følge med og ikke være tilkøb. 
 
Kørepose:
Seed har en kørepose ved navn 'Muff' som har et dejlig varmt fleecefoer og vandafvisende yderside. Den har en kraftig lynlås i hver side, som kan lynes helt ned (og af), hvilket vi synes giver rigtig gode variationsmuligheder alt efter vejret. Fordi den kan lynes helt af, kan man også bruge den som sædepolstring uden at have varmen fra køreposen øverst. Den kan selvfølgelig monteres med selen igennem. 'Muff' er 102 cm lang, hvilket passer nogenlunde til barnevognskassen. Den er lidt for lang til det mindre barn (der netop er begyndt at sidde i klapvogn) og lidt for kort til det større barn, da køreposen ikke kan nå det nederste fodpanel. (Der er nemlig både det udfoldelige fodpanel til det lille barn og et fodpanel til det større barn som er monteret nederst på vognen, hvis barnet sidder i køreretningen.) Det er en rigtig lækker og rar pose at putte i, men vi forstår ikke dens længde. En vigtig detalje der desværre mangler på køreposen er at den er glat på ydersiden og derfor har det med at glide lidt ned når den er monteret i vognen, hvilket gør at barnet glider og selerne driller. Skriddupper tak! 
 
Regnslag:
Regnslaget 'Splash' er specialdesignet til vognen, da det skal lukkes om den på en specifik måde. Vi mener det er meget vigtigt at barnet kan få god luftcirkulation inde i vognen og er derfor ikke så glade for at regnslaget er med plastrude i steder for hul foran. Der er lavet lufthuller og udluftningsåbning, men vi synes ikke at der kommer nok ilt ind til barnet. Det er dog et rigtig fint regnslag med et eksklusivt design og det fungerer til kortere ture og hvis regnen pludselig står ned i stænger. Regnslaget har indbygget lomme det kan foldes ind i, men regnslaget fylder en del, så det er tit et vi glemmer at få med. 
 
Materialets kvalitet:
Samlet set er der brugt gode robuste materialer. Man er ikke i tvivl om at vognen kan klare at blive brugt flittigt! Hjulene virker også stærke og stabile. Dog er overfladens slidstyrke ikke så god på selve stellet, hvor der intet skal til for at lave en ridse. Kører man f.eks. teleskop styret op og ned, laver stellet ridser på sig selv. Dette har ingen effekt på brugen og sikkerheden af vognen, men er dog en finesse der mangler. Kalechen er i slidstærkt lærred og selvom farven (på vores model) er sand, klarer den daglig brug som forventet for en sart farve. 
 
Tilkøb:
Regnslaget 'Splash' og indkøbsnettet 'Bag'. Godkendt barnevognssele. Muff eller Papoose og evt. den specielt tilpassede pusletaske ChangeAlternativt passer voksipose eller lignende sele-venlige køreposer nok også fint. Der findes også et myggenet ved navn 'Bug', som igen er specialdesignet.
 
Bedømmelse:
Vi opsummerer med en minus og plus liste:
Minus:
Mangler reel soveposition i klapvognsfunktion. Stellet ridses for let. Trinløs højdejustering af styret ville være rart. Køreposen glider. Indkøbsnettet 'Bag' har en dum lynlås. Selen er svær at montere kørepose på. 
Plus:
Lille letvægter, kompakt og enormt stabil. Navigerer som en drøm! Unikt udseende der adskiller sig fra alle de andre vogne med bløde vognkasser, da Seed Pli Mg i klapvognsposition har sit helt eget look. Lækker og brugervenlig kaleche. Let vogn at klappe sammen som fylder mindre end andre vogne. Praktisk at styret kan køres helt ned til barnet, hvis det skal spise med på en cafe (siddende i vognen), eller hvis der er trangt i bussen og man gerne vil stå ved sin vogn. Utrolig robust vogn. 
Tilbehør og ny vognkasse-farve er ikke dyrt – det er en god detalje. 
 
Alt i alt er vi vilde med denne kombivogn! 
Den har sine små udfordringer, men vi har efterhånden lært at det med alle kombivogne handler om at gå lidt på kompromis, for at få en vogn der er så brugervenlig og praktisk som muligt. Vi har af erfaring lært at gode køreegenskaber, på en letvægter vogn med drejehjul, er det absolut sværeste at finde – og dette har Seed Pli Mg! 
 
Bonus info: 
Seed vognen lover at holde til barn nr to, hvortil man kan købe ni forskellige softshell farver og give vognen et helt nyt look. 
Vogn og tilbehør kommer i virkelig fine hvide kasser, svøbt i fint netstof. 
Lige nu kan du se vores testbilleder og video af Seed Pli Mg på Instagram. #Seedplimg.
Følg desuden Seed på facebook eller Instagram hvor I kan se vognen i en Ferrari!
 
OBS: Vi får rigtig mange spørgsmål på denne vogn. Vil du være sikker på at vi får dit spørgsmål, så send os en mail her eller skriv pr. facebook mail. Vi ser desværre ikke beskeder herunder i tide, da vi ikke får besked om disse. 
 
 sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn sedd pli mg fiat 500 kombivogn klapvogn barnevogn
    
Ps. Vi er ikke betalt af Seed, vi har fået sponsoreret en Seed Pli Mg Fiat 500 Special Edition til testen. Vi har ingen økonomisk interesse i salg af vognen. 
Vores holdninger er altid vores egne, sponsorat eller ej, da vi selv udvælger vores test-leverandører ud fra vores mange kriterier til et givent produkt og forholder os konstruktivt til det testede.

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *